Den 16 mars 2015 släpptes Björn Jutendahl boken Bara Business på Grim förlag. Bara Business är en roman vars handling utspelar sig i reklam- och medievärlden – en värld som Björn är väl förtrogen med.
Björn Jutendahl är född och uppvuxen i Linköping men flyttade 1986, som nybakad civilekonom, till Göteborg där han på allvar startade sin yrkesmässiga karriär. I dag är han sannolikt en av Sveriges mest erfarna marknadsförare och har via olika ledande befattningar hunnit skaffa sig mer än 25 års erfarenhet av reklam och media. Resultatet av hans arbete har under årens lopp kommit att belönas med en lång rad priser och utmärkelser, såväl nationellt som internationellt.
Redan på åttiotalet föddes tanken på att en dag få skriva en roman men det var först 2013 som tiden skulle visa sig vara mogen. Under ett av många filosofiska samtal om livet och framtiden frågade Anna, Björns fru sedan 1994, om det inte nu blivit dags att förverkliga drömmen. Svaret var lika självklart som givet och samma dag påbörjades arbetet med det som kom att bli Bara Business.
Att Björns debutroman skulle utspela sig i just reklam- och medievärlden är ingen slump.
”Att sammanfatta mina mångåriga intryck och erfarenheter och att sedan få möjligheten att krydda anrättningen med en rejäl skopa fria fantasier har varit både spännande och roligt”, säger Björn.
Det är heller ingen tillfällighet att bokens huvudperson – Camilla Segerstedt – är en kvinna.
”Merparten av de som jobbar med kommunikation är kvinnor medan de som innehar de högsta positionerna nästan undantagslöst är män. I det avseendet skiljer sig tyvärr inte reklamvärlden nämnvärt från hur samhället i övrigt fungerar. Att byta perspektiv och få skildra maktspelet utifrån en kvinnas synvinkel har förhoppningsvis bidragit till att göra berättelsen mer intressant.”
Björn bor tillsammans med Anna och deras gemensamma dotter Therese i en sjuttiotalsvilla i Mölndal. Vid sidan av skrivandet arbetar han numera som konsult och hjälper företag och organisationer med ledarskap, affärsutveckling och kommunikation.
6 svar på ”Björn Jutendahl”